اقدسیه از دوره اقدس الدوله

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 3 هفته پیش
  • سایر
  • 0
اقدسیه از دوره اقدس الدوله

اَقْدَسیه، یکی دیگر از منطقه های مرفه ‌نشین تهران است که جز شهرستان شمیرانات و منطقه ۱ میباشد. برادران شهید موحد دانش یا خیابان اقدسیه، در قسمت شرق از میدان اقدسیه آغاز میشود و در اواسط راه به خیابان آجودانیه می رسد و در بخش غرب به سه‌راه اقدسیه تقاطع پاسداران منتهی می‌شود.

همسایه شمالی: آجودانیه و کاشانک

همسایه غربی: فرمانیه

همسایه شرقی: اراج

همسایه جنوبی: میدان نوبنیاد

 

تاریخچه

در قدیم زمین های اقدسیه به صندوقدار ناصر الدین شاه تعلق داشت. بعدها این زمین ها به امینه اقدس ملقب به اقدس‌الدوله (همسر ناصر الدین شاه) بخشیده شد و اقدسیه نامگذاری شد. اقدسیه پس از مشروطیت مانند سایر ملک ها به مالکیت دولت درآمد. در اواخر دوره قاجار، دولت برای تسویه بخشی از بدهی اش به محمد حسن میرزا (ولیعهد)، مجبور شد اقدسیه را به وی واگذار کند. قیمت اراضی و باغ های اقدسیه و عمارت سلطنت‌آباد ۶۸ هزارتومان تخمین زده شد که با واگذاری آن ها به محمدحسن میرزا، بدهی دولت از ۸۸۹۹۶ تومان به بیست هزار تومان کاهش می یافت. لایحه واگذاری اقدسیه در ۲۲ شهریور ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی تصویب شد اما دو ماه بعد مجلس رأی به انقراض سلطنت قاجار داد و به دنبال این، محمدحسن میرزا از ایران اخراج شد. پس از درگذشت احمدشاه در سال ۱۳۰۸ ، محمدحسن میرزا به دنبال صادر کردن اعلامیه‌ای خود را پادشاه اعلام کرد. به همین علت مالکیت در ایران از او گرفته و زمین ها و باغ های اقدسیه مصادره شد. زمین‌های اقدسیه تا دوره محمد رضا شاه یا مختص کشاورزی یا بایر بود. اقدسیه از جایی رونق پیدا کرد که اشراف به این محله مهاجرت کردند. روند ساخت و ساز بعد از این موضوع در محله سرعت گرفت و اراضی بزرگ به قطعه های کوچک‌تر تقسیم شدند. امروزه زمینی که قنات و کوشک باغ اقدسیه در آن واقع است در اختیار ارتش میباشد؛ که قسمتی از آن به عنوان دانشکده دندانپزشکی و تشکیلات اداری ارتش و قسمت دیگر به عنوان امکانات تفریحی استفاده میشود.

 

خیابان های مهم اقدسیه

موحد دانش (اقدسیه)، سپند، فیروزبخش، امیر بهادر، گلستان شمالی (قاسمی)، گلزار، تیموری صنایع از خیابان های مشهور و اصلی اقدسیه هستند.

 

وضعیت ملکی

خیابان موحد دانش یا اقدسیه از بهترین محله های اقدسیه است که به دلیل امکانات رفاهی مناسبی که دارد، قیمت ملک در این آن بسیار بالا میباشد. بیشتر رستوران ها و مراکز خرید در این خیابان قرار دارند. در مجموع قیمت ملک در این منطقه مانند دیگر مناطق یک تهران بالا میباشد.

 

 

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه