اوین درکه کجاست؟

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 1 ماه پیش
  • سایر
  • 0
اوین درکه کجاست؟

اِوین، محله ایست که در شمال تهران و در شهرستان شمیرانات واقع شده است و جز منطقه ۱ محسوب میشود. به دلیل واقع شدن اوین در جنوب درکه و مجاورت با این محله، به آن اوین درکه می گویند؛ اما قدمت اوین از درکه بسیار بیشتر است.

 

موقعیت جغرافیایی

اوین در کوهپایه البرز قرار داشته و از سمت شمال به جاده درکه و ولنجک، از جنوب به بزرگراه چمران، از شرق به محله محمودیه و زعفرانیه و از غرب به سعادت آباد محدود میشود. میدان دانشجو ۱۶۴۰ متر بالاتر از دریا قرار دارد. به دلیل نهرهای پرآب این منطقه و تغییر مسیر آن‌ها، روستای اوین گسترش بیشتری پیدا کرد و محلات مختلفی در آن تشکیل شد.

 

تاریخچه

در اوین باغ ها و زمین‌های کشاورزی فراوانی وجود دارد که در سالیان اخیر به دلیل ساخت وسازهای بی‌رویه این بخش ها از بین رفته ‌است. باغ های اوین به گلابی های مرغوبش معروف است. اهالی این محل بر این باورند که نام اوین از زبان روسی و از کلمه (ایو) گرفته شده است؛ که به معنی گلابی است. به علت وجود رودخانه، شغل بیشتر مردم این محل، کشاورزی و دامداری بوده است. اوین از چند طایفه معروف تشکیل شده است: اوینی، اعرابی، مسعودیان، فکری، میررحیمی ، ابطحی، میرشریفی، شعیبی. از قدیمی ترین مراسم ها در اوین، تاسوعا و عاشورا می‌باشد؛ که بین اوین و درکه برگزار می‌شود.

اولین مرحله

نقطه اولیه تشکیل اوین از شکل خطی و در کنار رودخانه و نهر انشعاب دار آن شکل گرفته ‌است. قدمت اوین به هزاران سال پیش برمیگردد و محل ابتدایی آن دامنه شمالی محله تپه سرباز بوده‌ است. این تپه در ابتدای دوران قاجار به مرکز اردوگاه نظامی و آموزش فنون رزمی تبدیل گردید. در این قسمت به دلیل عدم وجود آب جاری و نهر، باغ و فضای سبز وجود ندارد و بافت مسکونی آن تراکم بیشتری نسبت به بقیه محله ها دارد.

دومین مرحله

مرحله بعدی گسترش اوین، محله پاچنار بوده است. در این قسمت با عناصر کالبدی که قدمت بالایی دارند روبرو میشویم. مسجد وحسینیه و امامزاده مطیب، آسیاب و گورستان قدیمی روستا در پاچنار قرار داشته است. پاچنار در مرکز اوین میباشد و نام آن برگرفته از درخت چنار بزرگی است که در میدان پاچنار قرارداشته ‌است. این درخت در سال ۱۳۰۷ قطع شد.

سومین مرحله

محله حمام است که قدیم آن را محله حصار می نامیدند و دارای دسترسی‌ خوب و در امتداد نهر آب است. حمام در ضلع شرقی پاچنار میباشد و فضای سبز آن از سایر نقاط مسکونی بیشتر است. بزرگ‌ترین باغ های اوین در محله ی حمام قرار دارد.

چهارمین مرحله

محله در مدرسه است که نام آن برگرفته از  مدرسه حسن ضیائیان است که در مرکز این محل قرار دارد. راه قدیم اوین به درکه از این محل می گذرد.

پنجمین مرحله

مرحله بعدی محله هشترودی بود که تشکیل شد. این محل در شرق در حمام و شمال بزرگراه چمران دارد و حاصل تقسیم و تبدیل باغ ها به خانه های مسکونی است.

ششمین مرحله

با تبدیل باغ ها به خانه های مسکونی در پست‌ترین زمین‌ها در محله باغچاله اتفاق افتاد.

 

وضعیت ملکی

اوین درکه علاوه بر داشتن سازه های قدیمی، ساختمان های مدرن و جدید هم در خود جای داده است. این منطقه دارای امکانات رفاهی و آب و هوای کوهستانی می باشد؛ به همین علت شاهد افزایش تقاضای خرید و اجاره آپارتمان در این منطقه هستیم. همچنین به علت همسایگی اوین درکه با ولنجک و زعفرانیه، قیمت واحد های مسکونی این منطقه بالا رفته و هم تراز آنها قرار گرفته است.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه