تجریش جدید یا طجرشت قدیم

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 2 ماه پیش
  • سایر
  • 0
تجریش جدید یا طجرشت قدیم

تجریش نام یکی از محله‌ های شهر تهران میباشد؛ اما در قدیم یکی از شهرهای تهران بوده است. این منطقه در مرکز لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است و جز منطقه ۱ شهرداری تهران محسوب میشود. طول تجریش حدود سه کیلومتر است. میدان تجریش یا سر پل تجریش که نقطه ی پایانی ولیعصر است، یکی از مکان‌های تجاری و شلوغ تهران به‌ حساب می‌آید. بازار قدیم تجریش هم در همان میدان تجریش قرار دارد و از بازارهای مهم و زیبا تهران میباشد. در قدیم، نام تجریش را به گویش محلی فارسی تجریش « گوگَل» میگفتند که به معنای «[پلِ] گله ی گاو» است.

 

تاریخچه

هزاران سال قبل اسم تجریش را «طجرشت» می‌نوشتند که نام یکی از روستاهای شهر ری بوده ‌است. مقبره ی صالح ابن موسی کاظم، برادر امام هشتم شیعیان در تجریش قرار دارد که بر قدمت این منطقه تاثیر گذاشته است. وی زمانی که خبر ولیعهدی برادرش را شنید از عراق به ایران می آید که در همان زمان حسن بهبهانی که در پل کرخ (کرج کنونی) به دنبال امامزاده بود؛ ایشان را در کنار درخت چنار کهنسال در باغ گلشن قریهی تجریش به شهادت ‌رساند. اهالی تجریش به خاطر احترام به وی و ائمه بودن ایشان، برای او گنبد و امامزاده ای ساختند.

 

از نظر جغرافیایی

این منطقه در کوهپایه رشته کوه البرز واقع شده است و میدان تجریش حدود ۱۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا میباشد؛ به همین علت آب و هوای آن معتدل و متمایل به سرد است. دمای آن در تابستان  ۳۶ درجه و در زمستان‌ ۲۰- درجه است. منطقه تجریش قنات‌های بسیاری داشته که بعضی از آن‌ها تا به امروز هم آب‌دهی دارند. از جمله این قنات ها میتوان به قنات امامزاده صالح، قنات محمدیه، قنات مقصودبک، قنات سرپل تجریش و قنات کهریزک اشاره داشت.

 

جمعیت

جمعیت این منطقه در سال ۱۳۳۵، حدود ۲۶٬۵۲۵ نفر و در سال ۱۳۶۵ حدود ۴۰٬۰۰۰ نفر بوده است. از سال ۱۳۷۵ به دلیل قرار گرفتن تجریش در محدوده تهران، جمعیتش همراه با جمعیت تهران ذکر میشود. وقتی صحبت از خانواده های تجریش میشود میتوانیم به خانواده‌های اربابی، مرادی، مفیدی، ارشدی، صبا، صالحی، مددی، محبیان، فوقانی، ذاکری، صامعی و رویگری اشاره کنیم.

 

گویش تجریشی

گویش تجریشی جز گویش‌های زبان فارسی بوده که امروزه به طور چشم گیری منقرض شده است. به دلیل پیوند اجتماعی-اقتصادی که در آن زمان با مناطق شمال کشور داشتیم؛ گویش آن ها بر این گویش اثرگذار شده ‌است؛ به این ترتیب می‌توانیم گویش تجریشی و مابقی گویش‌های شمیرانی را فارسی تلفیق شده با گویش‌های حاشیه دریای خزر بدانیم که به آن گویش انتقالی فارسی-مازندرانی می گویند. این گویش در منطقه های شمالی‌تر از شمیران مانند آهار، اوشان و فشم بیشتر دیده میشود.

 

وضعیت ملکی

تجریش جز مناطق زیبا تهران محسوب میشود و دارای امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی میباشد و به دلیل آب و هوای خوب آن، افراد زیادی تمایل به سکونت در این محله را دارند. از بهترین خیابان های تجریش میتوان به شهید دربندی، ولی‌عصر، سعدآباد، شهرداری، فناخسرو و استانبول اشاره داشت. تجریش دسترسی بسیار خوبی نسبت به بقیه مناطق تهران دارد و وسایل نقلیه عمومی به وفور در آن دیده می‌شود. از آنجایی که دسترسی یکی از گزینه های مهم برای خرید خانه است؛ به همین علت متقاضی آپارتمان در این منطقه بسیار زیاد است. همچنین تجریش جز بالاشهر تهران محسوب میشود که از قدمت بالایی برخوردار است و اکثر خانه‌ها در آن دارای بافت قدیمی و متراژ بالا هستند، به همین سبب قیمت خرید خانه در این منطقه بالا میباشد.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه