جماران یا جاموران

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 4 روز پیش
  • سایر
  • 0
جماران یا جاموران

جماران نام محله ای در شمال تهران است و جز توابع شهرستان شمیرانات و منطقه یک تهران به حساب می آید. جماران از سمت غرب به نیاوران، از سمت جنوب به دزاشیب و کامرانیه، از سمت شمال به حصارک و ارتفاعات کلک چال  و از سمت غرب به امامزاده قاسم می‌ رسد. از معروفترین شخصیت‌ها و خاندان های تاریخی جماران، خاندان امام جمارانی می باشند که در بین آن‌ها سیدمهدی امام جمارانی به علت فعالیت او در جمهوری اسلامی معروف تر است. جماران جز مناطق خوش آب و هوای تهران است که سید روح الله خمینی هنگام بیماری اش در اینجا زندگی می کرد. جماران در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد و حدود ۱۷۰۰ متر بالاتر از دریا می باشد. هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۵۸ تا دی ۱۳۹۵ (زمان مرگ) در جماران و در کنار خانه سید روح‌الله خمینی زندگی کرد.

 

واژه شناسی

نام جماران در قدیم به شکل جاموران بوده‌ است. برخی درباره ی نام جماران بر این عقیده بودند که جُمهران ری که ‌امامزاده ادریس در آن دفن بوده ‌است، همان جماران کنونی می باشد و عده‌ای دیگر بر این باور بودند که جَمَر و کمر به معنای سنگ بزرگ است و چون از جماران سنگ‌های بزرگی به دست می‌آمده‌، این محل را جمران (محل به‌دست آمدن جمر) نامیدند.

 

تاریخچه

مسلمانان در زمان تصرف ری، برای کنترل مقاومت محلی لشکرشان را در چندین پایگاه مستقر کردند. این پایگاه‌ها در دهکده اندرمان، فیروز و رام (فیروزکوه فعلی) و محلی به نام شیروان (شمیران) قرار داشتند. بعد از به تصرف رسیدن ری توسط اعراب، گروهی از مردم به کوه‌ها و آبادی‌های اطراف رفتند و گروه‌های مقاومت تشکیل دادند و قصد پس گرفتن شهر را داشتند که این پایگاه‌های چهارگانه باعث جلوگیری آن شد.

 

وضعیت ملکی

به علت قرار داشتن جماران در منطقه یک، قیمت ملک در این منطقه بالا می باشد. از دیگر دلایل بالا بودن نرخ خانه در جماران، خوش آب و هوا بودن، نزدیکی به ییلاقات و امکانات رفاهی مناسب آن است.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه