دارآباد از اولین محله های تهران

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 4 هفته پیش
  • سایر
  • 0
دارآباد از اولین محله های تهران

شناسه دارآباد

شهر: تهران

جایگاه جغرافیایی در شهر: شمال

پایان شمالی: توچال

پایان جنوبی: اقدسیه و آجودانیه

پایان غربی: نیاوران

پایان شرقی: شهرک نفت

مناطق:  منطقه۱

منطقه پستی: ۱۹

پیش‌شماره: ۲۶

 

تاریخچه

دارآباد جز قدیمی ترین منطقه های شهر تهران است که قدمتی بالای ۳۵۰ سال دارد. این منطقه در قدیم به دلیل افزایش کشاورزی و دامپروری در اطراف منطقه باقلازار شکل گرفت. باقلازار یا کهنه دارآباد در قسمت شرق دارآباد امروزی قرار داشت و به دلیل اینکه بیشتر اهالی آن کشت باقالی انجام می دادند، به باقلازار معروف شد. دارآباد قدیم در جنوب ازگل و شرق سوهانک قرار داشت و نامش کهنه دارآباد بود. اهالی قدیم دارآباد پس از خشکسالی که در آن زمین ها به وجود آمد، به محل فعلی دارآباد امروزی کوچ کردند. در زمان مظفرالدین شاه کاخی در این محله ساخته شد که به دلیل وجود آن کاخ، نام محله به شاه آباد تغییر پیدا کرد؛ اما به مرور زمان و با گذشت سال ها دوباره نام دارآباد به این منطقه بازگردانده شد. قناتی که در این محل وجود دارد همچنان به شاه آباد معروف است. دلیل ساخت آن کاخ، بیماری آسم مظفرالدین شاه بود. پزشکان فرانسوی به دلیل آب و هوای خوبی که این منطقه داشت، اینجا را برای شاه مناسب می دیدند. در دوره رضا شاه در زمین ها و ساختمان کاخ، بیمارستان معلولین ساخته شد. عمارت فخرالدوله از دیگر عمارت های قاجار بود که در نزدیکی کاخ شاهی قرار داشت. جمعیت این منطقه تا سال ۱۳۳۵ حدود صد نفر بود؛ اما در سال ۱۳۷۱ به دلیل مهاجرت افراد غیر بومی، جمعیت این منطقه به سه هزار نفر رسید.

 

از لحاظ جغرافیایی

سیمین قلعه تپه ایست در جنوب شرقی دارآباد که در آن باستان شناسی انجام میشود. دارآباد دارای دو قنات بود که یکی از آنها به اقدسیه داده شد و دیگری آب قنات سید آبگوشتی بود که به تهران می رود. رشته اصلی توچال کوه های دارآباد است که در دو طرف روستا قرار دارند. همچنین این منطقه دارای دو رودخانه «کهنه دارآباد» و «دارآباد» است که این رودخانه ها در جایی به نام «سیر دو رود پایین» به هم می رسند و در مجموع رودخانه دارآباد را تشکیل داده اند. این منطقه ۱۷۰۰ متر بالاتر از دریا می باشد. همچنین موزه تاریخ طبیعی دارآباد در این محله واقع شده است.

 

واژه شناسی

دارآباد از ترکیب دار به معنی درخت و آباد به معنی آبادی می باشد. در قدیم این منطقه دارای درختان بسیار زیادی بود و همچنین وجود دو رودخانه در آن سبب شده بود تا بافت سرسبز و جنگلی داشته باشد.

 

وضعیت ملکی

همانطور که تا اینجا گفتیم دارآباد از مکان های خوش آب و هوا و زیبای تهران است؛ که به همین علت بسیاری از افراد خواهان سکونت در اینجا هستند. خیابان پورابتهاج و خیابان افتخاری از گران ترین و بهترین خیابان های این منطقه هستند. به طور کلی محله های شرقی و شمالی دارآباد دارای امکانات گردشگری بیشتری می باشند و دسترسی بهتری دارند. قیمت ملک در این منطقه نسبت به سایر مناطق شمالی و یک تهران کمی مناسب تر می باشد و دلیل آن هم این است که دارآباد هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را دارد و کمتر در آن نوسازی انجام شده است. همچنین خیابان بندی در آن به شکل مورب است. هرچند که با تمام این توصیفات، محله دارآباد جز محله های گران تهران محسوب میشود.

 

 

 

 

 

v

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه