دربند محله ای در شمال تهران

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 3 ماه پیش
  • سایر
  • 0
دربند محله ای در شمال تهران

دَربَند محله ای در شمالی ترین نقطه شهر تهران است که در شمال باغ سعد آباد در منطقه جعفرآباد واقع شده است. این محله جز دهکده‌های قدیمی شمیران است. اولین انتخاب شهروندان تهران و توریست های خارجی و داخلی برای گردش و تفریح دربند است و در رتبه های بعدی لواسان، فشم، درکه و فرحزاد است. علت این انتخاب هم آب و هوای سرد و فضای دلنشین و زیبای آن است. اهالی دربند در زمان قدیم به زبان تاتی صحبت می کردند؛ که همچنان هم در روستاهای این منطقه مثل پس قلعه این زبان رایج است. این منطقه از جاذبه تاریخی و فرهنگی و قدمت بالایی برخوردار است. دربند دارای فروشگاه ها، بازارچه ها، رستوران ها و کافه های فراوانی است که به همین علت یک نقطه مهم تجاری در منطقه شناخته می شود.

 

از لحاظ جغرافیایی

خیابان دربند از میدان قدس آغاز و تا میدان سربند ادامه دارد. دربند ۱۷۰۰ متر بالاتر از دریا قرار دارد و یکی از مسیرهای اصلی صعود به البرز مرکزی است؛ که در ادامه مسیر به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا خواهیم رسید. از محله‌های قدیم دربند میتوانیم به کنارمحله، مرغ‌محله (مغ‌محله)، کلاغ‌پر و سربند اشاره کنیم. رودخانه دربند در میان محله قرار دارد. با وقوع سیل سال ۱۳۶۶ در این رودخانه، بازار تجریش نابود شد. دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون از دره های اصلی رودخانه دربند هستند. خیابان های مهم دربند: خیابان دربند، خیابان فناخسرو، خیابان ظهیرالدوله، خیابان غلام جعفری

 

تاریخچه

در دوره قاجار بعضی از شاهزاده‌های قاجار مثل الله‌وردی ‌میرزا و ابوالملوک کیومرث ‌میرزا در اینجا اقامت داشتند. بابی ها در رمضان ۱۳۰۳ به ناصرالدین شاه که در راه پس قلعه دربند بود؛ تیراندازی کردند. یکی از اعضای بابی ها که میرزا حسین‌علی نام داشت با گروهی به مرغ‌محله فرار کردند؛ اما بعد از مدتی مأموران آنان را پیدا کرده و دستگیر کردند. از زمان قدیم دربند مرکز علوم غریبه و دعانویسی بود؛ و سادات بیاتی در این علم مهارت بسیاری داشتند. پسر سوم ناصرالدین‌شاه، کامران میرزا سالی یک‌ مرتبه برای دعا گرفتن به این محل می‌رفت. در دوره پهلوی، به دستور رضا شاه در زمین های دربند چندین ویلا و مهمانخانه ساخته شد. قبل از میدان سربند، هتل دیپلمات در قسمت چپ رودخانه قرار دارد که این هتل محلی برای پذیرایی مهمانان خارجی در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بوده است. نام “دربند” به معنی “دروازه نگهبان” است و آن هم به دلیل دروازه ای بود که در این منطقه قرار داشت؛ و همین دروازه ها دربند را تبدیل به نقطه مهم مسیر تجارت و ترانزیت کالاها کرد. در قدیم دربند مرکز تجاری و بازار مهم تهران شمرده میشد. دربند از خیابان ها و کوچه های بسیار باریک شکل گرفته که مسیر ارتباطی بین افراد بود. بافت تاریخی و معماری زیبای خیابان ها و خانه های دربند، اینجا را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.

 

تندیس کوهنورد

این تندیس در میدان سربند قرار دارد که رضا لعل ریاحی(پیکره‌تراش و نقاش ایرانی) در سال ۱۳۴۱ آن را ساخته است. پیشنهاد ساخت این تندیس با حسن وجدان‌خوش (کوه‌نورد ایرانی) بود. مقدمات ساخت مجسمه را سرهنگ بیات (رئیس مرکز آموزش کوهستانی ارتش) مهیا کرد و هزینه ساخت مجسمه را مهام (شهردار وقت تهران) تقبل کرد و مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت آن پرداخت کرد. مدل این مجسمه امیر شاه قدمی (گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی ایران) بود. ابتدا مدل گچی مجسمه را در سال ۱۳۳۸ در میدان سربند نصب کردند؛ اما با بارندگی و برف زمستان آن سال، دست و قسمت هایی از بدن تندیس خرد شد؛ که تا مدت ها آن بخش را با پرچم ایران می پوشاندند. سرانجام در سال ۱۳۴۱ با پیگیری‌ رئیس فدراسیون (رضا لعل ریاحی) مجسمه سیمانی را ساخته و نصب شد.

 

وضعیت ملکی

دربند بافت قدیمی و سنتی خود را تا به امروز حفظ کرده است و به همین علت آپارتمان و برج های نوساز کمتر در آن به چشم میخورد. خانه های قدیمی و زیبای آن یادآور زمان قدیم یا به اصطلاح، دهه شصتی است. قیمت ملک به عوامل متعددی همچون لوکیشن، اندازه و ویژگی های خانه، وضعیت بازار ملکی، شرایط اقتصادی، وضعیت ساخت و ساز و ویژگی های خاص ملک بستگی دارد. در مجموع برای سرمایه گذاری باید همه ی شرایط بررسی شود.

 

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه