سوهانک در سه دوره تاریخ

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 3 هفته پیش
  • سایر
  • 0
سوهانک در سه دوره تاریخ

سوهانک یکی از محله های شهرستان شمیرانات است که در شمال شرق شهر تهران و منطقه یک قرار دارد. این منطقه از سمت جنوب به مینی سیتی ، از سمت شمال به دامنه جنوبی البرز و از سمت شرق به گردنه قوچک ختم می‌گردد. این محله حدود ۱۸۰۰ متر بالاتر از دریا قرار دارد. با وجود نمونه‌های یافت شده از آثار باستانی، اطلاعات خاصی از قدمت این محله و ساکنان آن موجود نیست. بعضی از طوایف بومی سوهانک مثل طایفه میرزاخانی که اکثریتشان در دوره رضا شاه پهلوی، این نام خانوادگی را به سوهانی تغییر دادند، قدمتی چند هزار ساله دارند. سایر طوایف قدیمی، در اواخر دوره زندیه یا اوایل دوره قاجار ، از بخش های مختلف مازندران به سوهانک کوچ کردند. محصولات این محله شامل غلات و میوه (به ویژه زردآلو) میشود.

 

سوهانک قدیم

از کشتزارها و باغ‌های قدیمی سوهانک میتوان به دره پولاد وحش، باغ حدیقه، جهان‌بخش، بند تله‌ هرز، بیدستان، باغ سردار، باغ فولادی، تنگ آخوره، تنگ فاطمی، باغ حمزه، چال استلک، سوت‌ بیشه، شاه‌پسند، شنکزار و یوردکریم اشاره داشت. جمعیت سوهانک در سال ۱۳۴۲، ۴۰۸ مرد و ۲۹۳ زن بوده ‌است. در همان سال ها این محله دارای مسجد و تکیه و گرمابه هم بوده است. آب آشامیدنی آن از چهار قنات تأمین میشد. حمام و تکیه قدیمی این محله در دو دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی، مورد تخریب و غارت قرار گرفتند. یکی از بناهای قدیمی سوهانک، آسیاب قدیمی آن بوده است که در شمال محله و ابتدای خیابان تنگه قرار داشته است. این محله در قدیم شامل مناطق وسیع تری می‌شد. از قسمت شرق دارآباد آغاز می‌شد و تا اوایل جاده لواسان-فشم ادامه داشت. برخی از بخش های سوهانک به عنوان شهرک از آن جدا شده‌اند که عبارتند از: شهرک ابوذر، شهرک قائم، مینی‌سیتی، شهرک شهید محلاتی، پارک جنگلی سوهانک، شهرک کوثر، شهرک یاس و شهرک لاله.

 

سوهانک در تاریخ

فتعلی شاه  قاجار در سوهانک به عیش و شکار می پرداخت. خازن‌الدوله یکی از زنان فتحعلی‌شاه در سوهانک اقامت داشته ‌است. از اتفاقات تاریخی سوهانک این است که ناصرالدین شاه نامه برکناری میرزا آقاخان نوری (صدراعظم) را هنگام اقامت در سوهانک نوشت.

 

سوهانک امروز

با توجه به اینکه اکثر باغهای بزرگ سوهانک تخریب شده‌اند، و در بیشتر بخش‌های این روستا عملیات ساختمان‌سازی انجام گرفته، طبیعت بکر و زیبای سوهانک خدشه دار گشته‌است. باغ های بنانیه، کوروس و سردار از باغ های مهم محله بودند که متاسفانه تخریب شدند. اکنون در این محله سه مدرسه، یک کتابخانه عمومی، دو مسجد، یک حسینیه، یک شعبه بانک و یک روزنامه فروشی قرار دارد. علاوه بر این، چند مرکز درمانی، تفریحی و ورزشی هم در آن ساخته شده است. همچنین یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران در سوهانک قرار دارد.

 

وضعیت ملکی

به دلیل قرار گرفتن سوهانک در شمال تهران و خوش آب و هوا بودن آن، قیمت ملک در این محله تقریبا بالا می باشد. اکثر خانه های این منطقه نوساز می باشند اما بناهای قدیمی هم در آن دیده می شود. ساخت و ساز در این منطقه از پنجاه سال پیش شروع شد اما با این حال همچنان بافت سنتی و کوچه های باریک خود را حفظ کرده است.

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه