فرشته الهیه محله اعیان نشین

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 2 ماه پیش
  • سایر
  • 0
فرشته الهیه محله اعیان نشین

فرشته الهیه

شناسه

اسم پیشین: خورآذین

شهر: تهران

جایگاه جغرافیایی در شهر: شمال

پایان شمالی: تجریش

پایان جنوبی: پل صدر

پایان غربی: خیابان ولیعصر و  اتوبان مدرس

پایان شرقی: خیابان شریعتی

منطقه شهرداری: ۱

منطقه پستی:  ۱۹

پیش شماره: ۲۲

 

الهیه محله ایست در شمال تهران که درناحیه شمیران قرار دارد و جز منطقه ۱ شهرداری به حساب می آید. الهیه جز مناطق مرفه تهران است و گران ترین خانه ها و مغازه ها را در خود جای داده است. ساختمان های دیپلمات الهیه محل اقامت اتباع خارجی میباشد. در الهیه مرکز خرید ها و برج های معروفی وجود دارد و دارای امکانات رفاهی فوق العاده ای میباشد. از اهالی مشهور الهیه میتوان از پروفسور محمود حسابی، اشرف الملوک فخرالدوله، احمد امیر احمدی و اسماعیل مهرتاش یاد کرد.

 

تاریخچه

زمین های الهیه که در قدیم نام آن خورآذین (خلازیر) بود؛ متعلق به همسر امین الدوله (محترم الدوله) بوده‌است. شش قطعه از زمین‌های خورآذین را میرزا جعفر حکیم الهی از وراث میرزا حسین تجریشی خریداری کرد. این زمین ها به علت مالکیت ایشان، الهیه نامیده شد. الهیه در قدیم روستای مستقلی نبود، بلکه بخشی از زرگنده به حساب می آمد. در دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه، یک کارخانه کبریت سازی در الهیه قرار داشت که با تلاش های صدراعظم عصر قاجار (میرزاعلی خان امین الدوله) دایر شده بود. ۳ باغ در این منطقه قرار دارد: باغ شرکت نفت، باغ سفارت آلمان و باغ سفارت ترکیه. میرزا محمد امین دفتر، مالک باغ شرکت نفت بود؛ که آنجا را تبدیل به باغ پرورش گل کرده بود و پس از مرگش به همسرش رسید. وی هم باغ را به شرکت نفت ایران و انگلیس فروخت.

 

فرشته

در جنوب الهیه خیابان فرشته قرار دارد که یکی از معروف ترین خیابان های الهیه میباشد. اکنون فرشته را به نام خیابان شهید فیاضی نامگذاری کرده اند. فرشته برج های فوق مدرن و خانه های لوکس فراوانی را در خود جای داده است که دارای قیمت های گزافی هستند؛ و به همین علت تبدیل به یکی از محله های مرفه نشین شده است.

 

وضعیت ملکی

تا سال ۱۳۷۲، در الهیه اجازه ساخت بیشتر از ۲ طبقه نمی دادند. قبل از انقلاب هم بلند‌ترین خانه الهیه، عمارت دو طبقه فلاحی بود که آن روی تپه الهیه ساخته بودند. امروزه فرشته الهیه پر شده است از برج‌ های آسمان خراش و فوق مدرن. به علت ساخت برج ها و آپارتمان های فوق لاکچری در این منطقه، اینجا منطقه ای برای سکونت اقشار مرفه جامعه شد که توانایی خرید و اجاره خانه با قیمت سرسام آور را داشته باشند.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه