محله اراج همواره در بلندی

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 2 هفته پیش
  • سایر
  • 0
محله اراج همواره در بلندی

محله اراج جز محله‌های بسیار قدیمی شهرستان شمیرانات است. این منطقه پوشیده شده از باغ‌ها و فضاهای سبز فراوان است. با وجود ساخت و سازهای انجام شده در این منطقه همچنان باغ های بسیاری در این منطقه وجود دارد و هوای آن بسیار مطلوب میباشد. ازگل از شمال به بلوار ارتش، از غرب به خیابان لنگری و از شرق به اتوبان امام علی و منطقه ازگل و از جنوب به اتوبان بابایی ختم می‌شود.

 

تاریخچه

قنات اراج که از گذشته باغ ها و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کرده؛ تا به امروز هم جاری است. دوغ اراج خاطره ای قدیمی و سمبل اراج‌ است که در قدیم مردم تهران برای نوشیدن این دوغ به این محله می‌آمدند. تولیدکننده این دوغ خانواده عروجی (از خانواده های شمیران) و حسین عروجی بودند که این دوغ را به شکل سنتی درست می‌کردند و این تولیدی را به شکل خانوادگی اداره می‌کردند. از دیگر خانواده های اراج که در گذشته از لواسان به این محله مهاجرت کردند؛ می‌توان به طایفه سیفان و قیدی اشاره داشت. همانند دیگر روستاها، روستای اراج هم قبرستانی داشته‌ که در شمال غربی و غرب این روستا قرار داشته‌ است که امروزه میدان اراج در آن واقع است. اراج در قدیم توسط حاج ابراهیم خان ظهیرالدوله به میرزا محمدحسین خان منگنه فروخته شده و پس از آن فردی به نام ارفعیه در دوره ناصرالدین شاه این اراضی را خرید.

 

نامگذاری

این محله در قدیم به نام ارفعیه معروف بوده است که با گذشت زمان به اراج تغییر نام یافت. اراج به معنای «همواره در بلندی» است. علت نام‌گذاری این است که این محله در ارتفاع ۱۵۳۶ متری دریا واقع شده است.

 

وضعیت ملکی

اراج از طبیعت بکر، محیط و بافت آرام، دسترسی مناسب، امنیت بالا و امکانات رفاهی خوبی برخوردار است که تقاضای ملک در این منطقه را بالا برده است.

این محله شامل چند نوع بافت است:

بافت سنتی: شامل کوچه‌های باریک، خانه‌های قدیمی و سنتی و باغ‌های پر دار و درخت میشود.

 بافت مدرن: این قسمت شامل ساختمان‌های آپارتمانی مدرن میشود که در منطقه شمالی و مرکزی اراج بیشتر به چشم میخورد.

 بافت ترکیبی: قسمت زیادی از اراج دارای بافت ترکیبی میباشد. یعنی تلفیقی از خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های جدید در این بخش دیده میشود.

 فضای سبز فراوان: باغ‌های میوه و بوستان‌ها و فضای سبز از ویژگی‌های بافت شهری محله میباشد. این فضاها درکیفیت هوا و محیط آرام این محله تاثیر بسزایی داشته است.

 

 

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه