محمودیه محله ای از زمان قاجار

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 2 ماه پیش
  • سایر
  • 0
محمودیه محله ای از زمان قاجار

محمودیه محله‌ای اعیان‌نشین و چسبیده به زعفرانیه در شمال تهران است. این محله از جنوب به بزرگراه چمران و چهارراه پارک وی، از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به اوین و سعادت آباد ختم می‌شود. محمودیه تقریبا نزدیک به تجریش است. این منطقه که جز منطقه ۱ شهرداری تهران است؛ نسبتاً مرتفع بوده و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری دریا می باشد. محله محمودیه از ثروتمندترین و مرفه ترین محلات تهران است که بسیاری از افراد دولتی و ثروتمندان تهران در اینجا سکونت دارند. از مناطق اولیه ای که در شمیران شکل گرفت، محله محمودیه بود. این منطقه توسط افراد ثروتمند و با نفوذ در آغاز دهه ۵۰ میلادی برای سکونت و زندگی انتخاب شد. با وجود اینکه این منطقه از گذشته محل سکونت و زندگی افراد مرفه و ثروتمند بوده اما بافت و شکل سازه های آن هرگز پر زرق و برق و تجملاتی نبوده ‌است؛ دلیل آن هم این است که برخی افراد ثروتمند که ترجیحشان این بود سرمایه خود را در جهت خودنمایی استفاده نکنند، در این محله ساکن می‌شدند.

در این محله خانه‌هایی با زمین‌های وسیع و باغ‌های زیبا که دارای معماری زیبا هستند دیده میشود. این ویژگی کاملا در تضاد با محله های مرفه نشین مجاور مثل الهیه و زعفرانیه که دارای سازه های مدرن و پر زرق و برق است، میباشد. هرچقدر که در این محلات ویلاهای مدرن و سازه هایی با نماهای اغراق آمیز دیده میشود؛ بالعکس در محمودیه عمارت های سرسبز و باغ مانند به چشم میخورد. در قدیم محمودیه به عنوان یک محله شیک بین محله‌های اعیان نشین تهران به حساب نمی آمد و از ساخت و سازهای گران‌ و بی رویه شمال تهران در دهه ۹۰ در امان مانده بود و سبک و سیاق قدیم خود را حفظ کرد. البته که در این چند سال اخیر دچار تغییر شده است و آن بافت و معماری قدیمی و سنتی و ویلاهای سرسبز کم کم جای خود را به برج ها و ساختمان های مسکونی پر زرق و برق دادند.

تاریخچه

در قدیم محمودیه آبادی و باغ‌هایی بوده‌ که در دو کیلومتری تجریش قرار داشته است. از خیابان‌های مهم این منطقه میتوان به خیابان الف، ب، ج ، دال، خیابان محمودیه و خیابان مقدس اردبیلی اشاره داشت. نویسنده مشهور ایرانی، گلی ترقی در محمودیه بزرگ شده ‌است که خاطرات خود را در برخی نوشته های خود ارائه داده ‌است. در رابطه با زمان شکل گرفتن محمودیه دو دیدگاه وجود دارد:

یک: این محله در دوره پهلوی و سلطنت رضا شاه شکل گرفته است و فردی به نام محمودیه که از اهالی قدیم اینجا بوده برای شکل‌ گرفتن این محله تلاش فراوانی کرده است.

دو: در دوره قاجار و سلطنت محمد شاه قاجار، در این محله قصری برای شاه ساختند که محمدیه نام داشت. اما این قصر پس از مرگ شاه متروکه ماند. قبل از تشکیل محمودیه این محدوده را عباسیه می گفتند؛ دلیل آن این بود که حاج میرزا آقاسی (وزیر محمد شاه) که نام کوچکش عباس بود، مالک این محل بود. قسمت هایی از زمین های این محله را تاجر ثروتمند عصر ناصرالدین شاه (حاج محمدحسین امین‌الضرب) خریداری کرد. در سال ۱۲۷۹ ، حاج محمود کشتکار اولین کارخانه مولد برق را در جهت روشنایی محمودیه در چهار راه دکتر حسابی تأسیس کرد. همچنین میدان گاه توتستان و یخچال طبیعی که در زمان قدیم در این محله قرار داشت، متعلق به حاج محمود کشتکار بود؛ که امروزه هیچ نشانی از آن ها نمانده است.

 

گسل محمودیه

محمودیه بر روی گسلی به نام محمودیه قرار دارد که طول آن حداقل ۱۱ کیلومتر است و در محدوده محمودیه تا پایان بزرگراه چمران دیده میشود. این گسل با گسل‌های نیاوران و گسل شمال تهران (شامل مناطق زعفرانیه، الهیه، تجریش و فرمانیه میشود)  منطقه شمال تهران را به یکی از حساس‌ترین نقاط تهران در زمان وقوع زلزله تبدیل کرده است.

 

وضعیت ملکی

همانطور که گفتیم محمودیه جز مناطق شیک و اعیان نشین تهران محسوب میشود که سازه های آن با بهترین متریال ساخته شده است و همچنین زمین های این منطقه دارای ارزش بالایی هستند؛ همین علت سبب شده تا این منطقه در لیست گران ترین مناطق تهران قرار بگیرد. همه این دلایل باعث شده تا قیمت خانه در محمودیه از گذشته تا به امروز بسیار بالا باشد.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه