نیاوران یا نی آوران

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 1 ماه پیش
  • سایر
  • 0
نیاوران یا نی آوران

شناسه نیاوران

شهر: تهران

جایگاه جغرافیایی در شهر: شمال

پایان شمالی: کلک چال

پایان جنوبی: فرمانیه، کامرانیه و دزاشیب

پایان غربی: تجریش

پایان شرقی: دارآباد

منطقه شهرداری:  ۱

منطقه پستی:  ۱۹

پیش‌شماره:  ۲۲

 

نیاوران محله‌ ای در شمال شرق تهران است و جزوی از شهرستان شمیران میباشد که در دامنه‌ ی جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. خیابان اصلی این منطقه خیابان شهید باهنر (نیاوران سابق) میباشد که از میدان شهید باهنر شروع شده و تا میدان قدس ادامه دارد. این منطقه ۱۷۰۰ متر بالاتر از دریا قرار دارد و دارای آب و هوای سرد میباشد.

 

تاریخچه

در قدیم به دلیل خاک حاصل خیز و آب فراوانی که در نیاوران وجود داشت، مردم برای زندگی و کشاورزی به این محله می رفتند. همچنین نیاوران دارای آب و هوای مناسبی بود، که تمام این علت ها در کنار هم سبب شد تا این منطقه مورد توجه بسیاری قرار بگیرد. از دلایل دیگری که سبب شناخته شدن و گران قیمت بودن نیاوران شد، ساخت کاخ توسط ناصرالدین شاه در این منطقه بود. در قدیم باغ و درختان انار فراوانی در این محله قرار داشت که به نارون مشهور بود. این منطقه در قدیم «گردوی» نام داشت؛ چرا که درختان گردو به وفور در آن دیده میشد. بعدها ناصرالدین شاه نام این منطقه را به نیاوران تغییر داد.

 

علت نام گذاری

نیاوران در قدیم مملو از نیزارهایی بوده که افراد برای جمع‌آوری و استفاده از نی‌های آن به این ناحیه می‌رفتند؛ به همین علت این محله به «نی‌آوران» مشهور می‌شود که با گذشت زمان نام آن به «نیاوران» تغییر پیدا می کند.

 

 محلات

صاحب قرانیه، حصار بوعلی، جمال آباد، منظریه، جماران، جمشیدیه، گل سنگ، دزاشیب، کاشانک، گلاب دره، بوکان، آجودانیه، نخجوان از محله های نیاوران می باشند.

 

اماکن مهم

کاخ نیاوران، فرهنگسرای نیاوران، پارک نیاوران، تکیه نیاوران، پژوهشگاه دانش های بنیادی، شهرداری منطقه یک تهران و ورزشگاه شهدای نیاوران از مکان های اصلی و مهم نیاوران می باشند.

 

وضعیت ملکی

به دلیل شیبی که در نیاوران وجود دارد، معماری خاصی در این منطقه دیده میشود. نیاوران جز مناطق شیک و لوکس تهران محسوب میشود، که همین امر سبب شده تا افرادی که توانایی بالایی بیشتری دارند در این محل سکونت کنند. غالب بافت این منطقه نوساز میباشد و بیشتر ویلاهای لاکچری و برج های شیک در آن به چشم میخورد. میانگین قیمت ملک در این منطقه بالا میباشد و برای خرید خانه در نیاوران باید سرمایه زیادی داشته باشید. از بهترین خیابان های نیاوران برای سکونت میتوان به خیابان باهنر (نیاوران)، خیابان مژده، سه راه یاسر، بوکان، شفیعی، کاج، جهان شاهی، ملاحسینی، نور افشار و گرجی اشاره داشت. همچنین نیاوران از امکانات رفاهی بالایی برای زندگی برخوردار است.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه