همه چیز درباره محله زعفرانیه تهران

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 3 ماه پیش
  • سایر
  • 0
همه چیز درباره محله زعفرانیه تهران

شناسه:

محله زعفرانیه

شهر: تهران (شمیرانات)

جایگاه جغرافیایی در شهر: شمال

جمعیت: طبق آخرین سرشماری ۲۴،۴۲۵ نفر

پایان شمالی: ارتفاعات توچال

پایان جنوبی: محمودیه، خیابان ولیعصر

پایان غربی: رودخانه ولنجک

پایان شرقی: تجریش

منطقه شهرداری: ۱

منطقه پستی: ۱۹

پیش شماره: ۲۲

 

   زعفرانیه یکی از محله‌های شمال شهر تهران و منطقه شمیران، زعفرانیه میباشد. این محله جز منطقه ۱ شهرداری تهران است که در کوهپایه‌های البرز قرار دارد، و ترکیبی از شهرسازی مدرن و سنّتی در آن دیده میشود. محله اعیان نشین زعفرانیه یکی از بهترین و گران ترین مناطق تهران است و جز مرتفع‌ ترین محله‌های پایتخت (تهران) میباشد و به همین دلیل آب و هوای آن معتدل کوهستانی است و نسبت به سایر مناطق خنک تر میباشد و حدود ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. همچنین سفارتخانه ها و اماکن مهمی در این ناحیه قرار دارند.

 

تاریخچه زعفرانیه:

زعفرانیه در قدیم روستایی بوده، که در شمال غرب تجریش بین سعدآباد و ولنجک قرار داشته است. حسین‌علی خان مویدالممالک مالک بخش بزرگی از زمین‌های این منطقه بوده‌ است و اکثر زمین‌ها تا نزدیکی باغ فردوس، زراعی محسوب می شدند. بعد از احداث خیابان ولیعصر (پهلوی سابق) جاده‌ای برای دسترسی بهتر به اسدآباد کشیده شد که از باغ فردوس شروع و تا شمال سعد آباد ادامه داشت، زعفرانیه کنونی در واقع حاشیه همان خیابان قدیمی است. اسدآباد جز یکی از محله های قدیمی زعفرانیه است که بین محله‌ ولنجک تا زعفرانیه میباشد. اکثر پیرمردان و پیرزنان محلی باغ‌های معروف اسدآباد را به خوبی به خاطر دارند. از مشهورترین این باغ‌ها می‌توانیم به باغ خانم مروان، باغ زند کریمی، باغ خیامی و باغ حاجی کلاهی اشاره کنیم. از تمام این باغ ها تنها باغ خیامی است که هنوز تا حدودی به شکل گذشته میباشد و دچار تغییر نشده‌ است. در زعفرانیه وقتی از جنوب به سمت شمال حرکت میکنیم؛ تغییر سبک معماری، بیشتر به چشم میخورد. در قسمت شمالی قدمت خانه‌ها بیش تر است و تغییر بافت جدید به قدیم مشهود تر و کوچه‌ها نیز باریک تر است. پایه گذاران اولیه این محله، طوایف اکبری‌ها و سپس زارعی‌ها و سپانلوها بودند که از نایین اصفهان و استرآباد گرگان به زعفرانیه مهاجرت کردند. قدیم در این محل یک  آب انبار خدائی، یک باب حمام و چهار قنات وجود داشت که به همین علت  می‌توان اهالی این محل را در بدو شکل‌گیری زعفرانیه، از نظر طبقاتی، افراد متوسطی دانست. زعفرانیه در ابتدا به دلیل اداره برقی که در آن قرار داشت برق بامداد نامیده می‌شد و سپس به نام زعفرانیه تغییر داده شد.

 

چرا نامش “زعفرانیه” شد؟

زعفرانیه یکی از اسم های دوران قاجار است و برخی نیز معتقدند که چون کاخ سعدآباد به رنگ زعفرانی بوده، مردم به مرور زمان نام محله را زعفرانیه گذاشتند؛ همچنین کسانی که می‌خواستند به این محله بروند، آدرس “در زعفرانی کاخ” را که در آن دوره معروف ترین سازه زعفرانیه بوده‌ است را می‌دادند. از طرف دیگر به کمک شوکت الملک، پیاز زعفران در سعد آباد کاشتند که نتیجه خوبی در پی داشت و چون این کشت زعفران هم نزدیک خیابان زعفرانیه بود، به مرور این محله به نام زعفرانیه نامیده شد.

 

وضعیت ملکی:

زعفرانیه جز محله‌ های اعیانی به حساب می آید و ساختمان های لوکس زیادی در آن وجود دارد. این منطقه دارای بخش های مسکونی، تجاری و اداری فراوانی است. این محله جز گران‌ ترین محله‌ها برای سکونت و خرید ملک است. در اینجا می‌توانید گران‌ ترین و شیک ترین خانه‌ها را بیابید. در زعفرانیه می‌توان خانه‌هایی را پیدا کرد که دارای امکانات بسیار خاصی باشند. معماری‌های خارق العاده، استفاده از بهترین متریال ساختمانی و تمامی آپشن‌های خاص در یک ملک می‌توانند آن را به گران‌ترین و منحصر به فرد ترین خانه تبدیل کنند.

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه