هندسه نامنظم پارک قیطریه

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 5 روز پیش
  • سایر
  • 0
هندسه نامنظم پارک قیطریه

پارک قیطریه یکی دیگر از پارک های معروف شمال تهران می باشد که در منطقه یک و محله قیطریه قرار گرفته است. این پارک از سمت شمال به فرمانیه، از سمت جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از سمت شرق به چیذر و از سمت غرب به قیطریه و خیابان شریعتی منتهی می شود.

 

تاریخچه

در گذشته پارک قیطریه باغی بود که به خواهر ناصر الدین شاه تعلق داشت و در ابتدا دارای بافت جنگلی بود. به نقل از امیرکبیر ساختمانی در ضلع شمال غربی پارک احداث شد که امروزه محل فرهنگسرا و کتابخانه می‌باشد. در سال ۱۳۵۶ غلامرضا نیک پی (شهردار تهران) که خود از نسل قاجار بود؛ بخشی از زمین های موروثی خود را وقف کرد و با خرید باقی مانده باغ از نوادگان قاجار، باغ قیطریه را تجمیع و به پارک تبدیل کرد. به همین علت پارک قیطریه از هندسه نامنظمی برخوردار است و مساحت آن تقریبا ۱۰۳٬۰۰۰ متر می باشد. در این پارک دارای گل‌کاری، چمن‌کاری و انبوه درختان قدیمی است که باعث زیبایی این محل شده است. در سال ۱۳۷۲ ساختمان موجود در پارک مرمت شد و به فرهنگسرای ملل تغییر کاربری داد.

 

 

ویژگی های پارک

شکل هندسه استخر این پارک به شکل نامنظم است. این پارک دارای انبوه درختان متنوع در گونه های مختلف است. این پارک در فصل بهار و پاییز زیبایی چشمگیری دارد و یکی از بهترین محل ها برای عکاسی می باشد. همچنین به دلیل وجود راه‌ های مختلف و تودرتو، این پارک برای ورزش هم محل مناسبی می باشد.

 

امکانات پارک

فرهنگسرای ملل: فرهنگسرا ملل  از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرده ‌است و در کاخ قیطریه قرار دارد. این محل از فعالیت ‌های آموزشی، هنری، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی برخوردار است.

نگارخانه: این نگارخانه که به ملل یا امیرکبیر معروف است، محل برگزاری نمایشگاه‌ های داخلی و خارجی می باشد.

امکانات تفریحی: سینما ۶ بعدی، زمین بازی کودکان، پیست اسکیت، آموزش اسکیت و وسایل ورزشی

امکانات رفاهی: کافی‌شاپ، بوفه، نمازخانه، برکه، مخزن ذخیره آب، آلاچیق و سرویس بهداشتی

دستگاه تغذیه حیوانات شهری: این فناوری برای حیوانات ساخته شده است و طریقه کارکردش به این شکل است که با انداختن هر بطری خالی مایعات در محل مشخص شده روی دستگاه، سنسور دستگاه مقداری غذا در ظرف انتهایی وارد می کند.

 

بخش‌های فرهنگسرای ملل

سالن فرهنگ، نگارخانه و گالری، واحد آموزش و واحد کانون‌ها از بخش های فرهنگسرا هستند.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه