کاشانک به معنای کاشان کوچک

  • مدیرسایت توسط مدیرسایت
  • 19 ثانیه پیش
  • سایر
  • 0
کاشانک به معنای کاشان کوچک

کاشانک از قدیمی‌ترین محله‌هایی ست که در تهران قرار دارد. این محله در شمال شهر تهران و جز شهرستان شمیرانات است. کاشانک از سمت شمال به زمین‌های رحمان‌آباد، از سمت جنوب به صاحبقرانیه و اقدسی، از سمت غرب به کاخ نیاوران و حصار بوعلی و کامرانیه و از سمت شرق به دارآباد و بلوار آجودانیه منتهی می‌شود.

 

تاریخچه

پیشینه ی تاریخی این منطقه به دوره ناصر الدین شاه برمی گردد. این محله در قدیم به شکل باغ های سرسبز بوده است. انیس الدوله (از سوگلی‌های ناصرالدین‌شاه) حکمرانی کاشان را از شاه طلب نمود که شاه در عوض کاشان، شش دانگ کاشانک را به وی هدیه داد و به همین علت نام این محل را کاشانک (کاشان کوچک) گذاشتند. از طوایف اصلی و بنیانگذاران کاشانک، یکی طایفه ی طائی می باشد که حدود ۲۰۰ سال قبل از سمت قرچک و ورامین به اینجا مهاجرت کردند و دیگری طایفه‌ ی امینیان که چندین سال پس از طائی‌ها از همان سمت به کاشانک کنونی مهاجرت نمودند و در ۱۸۰ سال قبل طایفه ی بزرگ بیاتی از اراک به این محله کوچ کردند. همچنین دو خانواده ناطقیان و خیری حدود ۱۰۰ سال بعد از لواسان به کاشانک مهاجرت کردند. عامل شکل‌گیری این منطقه اقوام مهاجر فقیری بودند که در تپه‌های کاشانک زندگی می کردند و کم کم به سمت مشاغل و ثروتمند شدن جلو رفتند. قنات های رحمان آباد، استخر، جوز درختک و مدرسه خان سفید از قنات های معروف کاشانک می باشند.

 

وضعیت زندگی

این محله حدود ۳۰۰۰۰ خانوار را در خود گنجانده ‌است و از نظر اقتصادی این خانوارها در ۲ طبقه ی اجتماعی مختلف قرار دارند. طبقه ی پایین‌ آن در تپه کاشانک ساکنند و حدود ۲۶۲ باب از خانه‌های این محله فاقد سند مسکونی هستند. همچنین این محله از لحاظ امکانات فرهنگی و عمرانی دارای سطوح مختلفی می باشد.

 

وضعیت ملکی

از مزایای سکونت در کاشانک طبیعت بکر و هوای پاک، بافت فرهنگی غنی، امنیت بالا و دسترسی آسان به امکانات رفاهی و حمل و نقل عمومی می باشد. در کنار تمام مزایای آن باید به این نکته توجه داشت که قیمت ملک در این منطقه به نسبت بالا می باشد.

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه